Tekst & concept
NB – deze pagina’s zijn nog behoorlijk onder constructie.
Vlak voor zijn plotselinge dood maakte ik met Headline’s Rob Sikkink in juni een spread over koffie. Of beter: tegen de nieuwe koffie-reclame van DE. Waarin Reinout Oerlemans alleen door het nippen een bakkie troost het idee krijgt een boek te verfilmen. ‘Goede ideeën beginnen met goede koffie’, zegt de pay off.
De commercial is bedoeld om de loyaliteit van de klant te vergroten. Rob en ik dachten dat het dan niet slim was om alle koffie-warmte die Douwe Egberts al pak ‘m beet 100 jaar kenmerkt, in één beweging over de heg te gooien en te vervangen door iets met ‘nieuwe ideeën’. Want zo’n geur- en smakeloos
ideetje maakt nou niet direct erg loyaal. En daarbij verschenen er in de week dat de commercial voor het eerst te zien was, nóg twee adverteerders met nieuwe ideeën: Rabobank – ‘een bank met ideeën’ en VVV, dat z’n lidwoord moest missen: ‘Daarom is VVV zo’n goed idee.’ Waardoor regel 1 van goede reclame toch ernstig overtreden werd: wees onderscheidend!
Hier volgt de spread ‘Over goede koffie valt te twisten’
Voor ThiemeMeulenhoff - educatieve uitgeverij – werkte ik mee aan de campagne voor elektronische leermiddelen. Aantrekkelijke ankeiler vormde het debat in de Tweede Kamer over de (te) zware boekentassen die rugletsel en ander ongemak bij de leerling zouden veroorzaken.
Leren kan lichter werd dus het thema – ook van de discussie met de onderwijswoordvoerders van de grote politieke partijen, over onderwijsvormen en leermiddelen. Het was vlak voor de verkiezingen; vandaar de banieren met Stem boeken lijst 0.